#SPEKTAKLE 2023
idiom: U ŹRÓDŁA
28.04.2023 piątek | 19:00 | Teatr im. C.K. Norwida
NAD NIEMNEM
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu
NAD NIEMNEM, na podstawie powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej oraz dramatu „Sowa, córka piekarza” pilgrima/majewskiego, Reż: Seb Majewski, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (premiera jeleniogórska)
NAD NIEMNEM
Tekst: Eliza Orzeszkowa, Tomasz Jękot, pilgrim/majewski
Reżyseria i plastyka: Seb Majewski
Dramaturgia: Tomasz Jękot
Choreografia: Dorota Furmaniuk
Muzyka: Radek Łukasiewicz
Inspicjentka: Anna Solarek
Obsada: Agnieszka Kwietniewska [g], Marta Moś [g], Małgorzata Osiej-Gadzina [g], Irena Sierakowska, Irena Wójcik, Wojciech Marek Kozak, Krzysztof Piechniczek [g], Dariusz Skowroński, Czesław Skwarek, Piotr Tokarz
Okres literacki, w którym powstało dzieło Orzeszkowej, ze swej natury podejmował temat pracy, jej realność, ale także symboliczne znaczenie. W tym świetle ujrzymy losy Justyny Orzelskiej, rodziny Korczyńskich i Bohatyrowiczów. Teatralne Nad Niemnem nie będzie uciekać od pierwowzoru i na zakochaniach, dramatach i ludzkich przegranych opisanych przez Orzeszkową zbuduje perspektywę uniwersalności i ponadczasowości. Spektakl będzie świetną okazją na przypomnienie sobie tej wybitnej polskiej lektury. Całość ujęta zostanie w teatralny nawias – historię o dyrektorce i reżyserce Alinie Obidniak z nieodległej Jeleniej Góry.
Ostrzeżenie: w spektaklu wykorzystane zostaną nudne opisy przyrody.
Spektakl we współpracy z Festiwalem Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA w Jeleniej Górze.
Grupa wiekowa: 16+
Czas trwania: ok. 180 minut
29.04.2023 sobota | 17:00 | JCK Muflon
SYN
Grupa Wolność
Syn, reż. zespołowa, Grupa Wolność
Grupa Wolność: Karol Smaczny, Marcin Tomkiel, Malika Tomkiel
Reżyseria: Grupa Wolność
Scenografia: Grupa Wolność
Muzyka: Michał Górczyński
Plakat: Klara Wysocka
Zdjęcia: Michał Strokowski
Na motywach opowiadania „Podmieniony syn” Mirosława Miniszewskiego.
Nadstaw ucho. Słyszysz? Tam na wsi pies ujada. Uważaj. Spójrz, wyostrz wzrok, może zobaczysz, jak ćma trzepocze cienkimi skrzydłami, a liść pod pająkiem ugina się miękko. Może to Mamuna? Może Siubiela do sieni się skrada? Tam syn się narodził. Chodzą plotki, że we wsi obok dzieją się dziwne rzeczy. Wiesz gdzie to?
Grupa wiekowa: 15+
Czas trwania: ok. 45 minut
29.04.2023 sobota | 18:15 | Zdrojowy Teatr Animacji
OUBLIETTE
Teatr Nowy Proxima
Oubliette, reż. Karol Miękina, Teatr Nowy Proxima
Kierownictwo artystyczne i choreografia: Karol Miękina
Kreacja i wykonanie: Karol Miękina, Dominik Olechowski, Damian Rusyn, Sebastian Szul
Opracowanie graficzne: Katarzyna Jazienicka
Kostiumy: Teresa Olechowska
Scenografia i reżyseria światła: Wojciech Kiwacz
Premiera: 14 października 2022
Oubliette to rodzaj lochu skonstruowanego na wzór butelki, w którym jedyną drogą ucieczkijest otwór znajdujący się wysoko nad miejscem izolacji. Bez zewnętrznej ingerencji wydostanie się z tego typu celi jest niemożliwe. W czasach średniowiecznych była to okrutna kara, silnie wpływająca na psychikę osadzonego poprzez dosłowne postawienie go w sytuacji bez wyjścia i odebranie mu nadziei na odzyskanie wolności. Czterech mężczyzn skazanych na nieśmiertelność spotyka się w tym samym wymiarze – w karcerze przyszłości, gdzie zniewoleniu ulega świadomość człowieka, w którym jaźń zostaje osadzona w wirtualnej rzeczywistości. Świat bohaterów to pewnego rodzaju surrealistyczne więzienie, w którym nie obowiązują prawa fizyki, egzystencja nie ma końca, a sposób uwolnienia się jest nikomu nieznany. Tworzą specyficzne społeczeństwo opierające się na pozostawionej im iluzji własnego ciała oraz wspomnieniach realnego świata. Bezkres przestrzeni, w którym są osadzeni to warsztat przymusowej pracy, gdzie nieustannie dążą do rozwiązania zagadki otaczającej ich materii oraz odzyskania wolności i upragnionego człowieczeństwa. Poddają się wzajemnie nietypowym eksperymentom, zmierzającym do zdobycia pożądanego, lecz w rzeczywistości nieosiągalnego celu, a ich działania mają różny w skutkach wpływ na funkcjonowanie wirtualnego systemu. Spektakl „Oubliette” inspirowany jest historią penalizacji, więziennictwa, systemów karania i nadzoru, a także kaźni jako performance’u „działającego na ciało”. Spektakl jest opowieścią o zniewoleniu zarówno ciała, jak i umysłu oraz sieci przymusów, wyrzeczeń, zobowiązań i zakazów. To opowieść o bezcelowym i jałowym wysiłku, o niemającym końca i z góryskazanym na niepowodzenie trudzie, ale zarazem o ogromnej nadziei i nieustannej motywacji. Przedstawiony świat ma również wyrażać w sposób wizualny wewnętrzną percepcję i kondycję człowieka samotnego.
Grupa wiekowa: 15+
Czas trwania: 60 minut
29.04.2023 sobota | 20:00 | Sala Widowiskowa JCK
KARMA
Teatr Od Ruchu
Karma, reż. Michał Misza Czorny, Monika Szydłowiecka, Teatr Od Ruchu
Scenariusz i reżyseria: Michał Misza Czorny i Monika Szydłowiecka
Choreografia: Michał Misza Czorny
Asystent choreografa: Kacper Mucha
Kreacja i wykonanie: Bartosz Goździkowski, Alicja Hudeczek, Karolina Jędrzejko, Patrycja
Marszałek, Kacper Mucha, Łukasz Walczak
Muzyka: Łukasz Poleszak (Wudec), Marek Bula
Reżyseria oświetlenia: Agata Toporek
Tekst: Michał Misza Czorny i Monika Szydłowiecka
Producent: Teatr Mały Tychy
Premiera: 27.03.2022
Teatr Mały Tychy
Spokojnie, to nic takiego. To tylko próba weselnej chałtury. Nie należy się szczególnie napinać ani starać. W końcu program artystyczny nie musi być wybitny. Zasadniczo – nie musiałby być, gdyby nie perfekcjonizm choreografki. Atmosfera staje się więc gęsta, co sprzyja poważnym tematom. Należałoby mimo wszystko postarać się nie poruszać kwestii niewygodnych, nie wspominając już o delikatnej sferze nierówności. Niedobrze byłoby też rozprawiać o istocie płci psychologicznej i społecznej, a nader wszystko nie powinno się wspominać o prawach, przywilejach i postawie obywatelskiej. Z pewnością, bohaterom spektaklu byłoby dużo łatwiej, gdyby nie stanowili podręcznikowych przykładów „lepszego i gorszego sortu”. Mimo wszystko, przedstawienie musi trwać: Trzeba trzymać fason, pion na wrotkach i nerwy na wodzy. I tak, każdy może trzymać się własnych przekonań (najlepiej w domowym zaciszu). Niegdyś Zosia spokojnie pleła swe ogródki, rwała ogórki albo karmiła kogutki. Dziś niejedna Zosia zdecydowanie wygląda poza ogródek i mierzy znacznie dalej. Ale czy każdy Tadeusz jest na to gotowy?
Grupa wiekowa: 15+
Czas trwania: ok. 55 minut
30.04.2023 niedziela | 16:30 | JCK Muflon
TEXAS JIM
AST im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu
Texas Jim, reż. Krzysztof Dracz, Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu
„Texas Jim” Pierre Gripari
tłum. Barbara Grzegorzewska
Egzamin studentów Wydziału Aktorskiego AST we Wrocławiu
Pedagog prowadzący: prof. Krzysztof Dracz
Asystent: mgr Robert Zawadzki
Scenografia, opracowanie muzyczne, światło: zespół
Obsada: Maciej Baka, Krzysztof Lorek, Jan Kowalewski, Maja Kowalska, Julia Krysiak, Kacper Kurcius, Kuba Mielewczyk, Monika Mikołajczak, Jakub Oderski, Kamila Romaniuk
Do miasteczka Bangtown, rządzonego przez trzy siostry Brozer, przybywa legendarny kowboj – Texas Jim. Infiltrując społeczność prowincji, odkrywa wiele budzących niepokój spraw, które postanawia rozstrzygnąć, aby zaprowadzić porządek. Rozmiar skrzętnie uknutej intrygi zaskoczy niejednego śmiałka… Napięcie niczym z westernów Sergio Leone, inteligentny humor i nagłe zwroty akcji. Klimat Dzikiego Zachodu i świat kowbojów, Indian, poszukiwaczy złota i złowieszczych bandytów.
Grupa wiekowa: 15+
Czas trwania: ok. 90 minut
30.04.2023 niedziela | 18:30 | Zdrojowy Teatr Animacji
FOUR MORE
Teatr A Part
FourMore, reż. Marcin Herich, Teatr A Part
Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
Współpraca choreograficzna: zespół
Występują: Alina Bachara, Katarzyna Gogacz, Karolina Wosz, Marta Zielonka
Muzyka: Clint Mansell, Dark Sanctuary, Fetisch Park, Mr Geoffrey, JD Franzke, Social
Interiors
Współpraca przy aranżacji przestrzeni, scenografii i światła: Cezary Kruszyna
Premiera: 11, 12, 13 listopada 2021, Scena/Atelier Teatru A Part, Katowice
„FourMore” to przedstawienie z pogranicza teatru fizycznego i wizualnego, bezsłowny ciąg kompozycji scenicznych na cztery performerki i ich ciała, przestrzeń, dźwięk i światło.
Starożytni uczyli, żekażdycałościowyosąd musi być poczwórny. Mówiono o czterech stopniach istnienia: zwykłe (jak kamień), istnienie wraz ze wzrostem (rośliny), istnienie wraz ze wzrostem i czuciem (zwierzęta) oraz istnienie wraz ze wzrostem, czuciem i rozumem (człowiek). Według stoików dusza przeżywa cztery rodzaje wzruszeń: pożądanie, radość, lęk i smutek. Carl Gustav Jung stawia tezę, że przed Platonem filozofia grecka skłaniała się do „myśleniakwaternarycznego” i żewiększość symboli – jeśli nie są to postacie ludzkie, lecz mają naturę geometryczną lub liczbową – ma charakter „czwórcy”. Z kolei Biblia porównuje człowieka do naczynia z czterech powodów: utworzenia, zawartości, przydatności i pożytku. W mitologii germańskiej z czterema żywiołami kojarzono, kolejno: Salamandrę z ogniem, Ondynę z wodą, Sylfa z powietrzem i Koboldy z ziemią. Echa mitologii germańskiej i symboliki liczby cztery pobrzmiewają zarówno w twórczości Wagnera, jak i w „Fauście” Goethego. W części II poematu dialog między Syrenami a Nereidami (Trytonami) igra wokół wyobrażenia 3 lub 4 i odpowiednio 7 lub 8 Kabirów. Kabirowie (albo Kabeirowie) to potężni, wielcy nauczyciele ładu i mocy tajemnej. Chodzi zawsze o jednego ponad magiczną liczbę 3 albo 7; jest on tym tajemniczym, wszechwładnym, wszechwiedzącym, ale i nieznanym, niewypowiedzianym.
Michał Szurek, Liczby w kulturze
Grupa wiekowa: 18+
Czas trwania: ok. 55 minut
30.04.2023 niedziela | 20:00 | Sala Widowiskowa JCK
SPIS KOBIET
Kolektyw Polka
Spis Kobiet, reż. zespołowa, Kolektyw Polka
Research dramaturgiczny:
Agnieszka Pajączkowska, Dorota Ogrodzka
Scenariusz i reżyseria: Dorota Ogrodzka, Izabella Gawęcka, Alicja Brudło, Anna Sadowska, Iwona Konecka
Muzyka: Elektronowy Miś
Światła: Maciej Ratajczyk
Występują: Izabella Gawęcka, Alicja Brudło, Anna Sadowska, Iwona Konecka
Data i miejsce premiery: 18.11.2017, Teatr Ósmego Dnia, XPoznań
Foto: Piotr Nykowski
Spis kobiet to spektakl-pułapka. Jej mechanizm tworzy się na naszych oczach, łapiemy się w nią sami, ulegając naszym przyzwyczajeniom w myśleniu o pracy i o kobietach. Tekst, na którym bazuje przedstawienie,powstał z rozmów i ze spotkań z kobietami pracującymi na ul. 1 Maja w Lublinie. Na krótkim odcinku miasta, pomiędzy dworcem kolejowym a ruchliwym skrzyżowaniem, mieścisię ponad siedemdziesiąt punktów usługowych i handlowych. Pracują w nich kobiety: młode, starsze, zadowolone, sfrustrowane – ich głosy układają się w niejednorodną opowieść o zmieniającej się Polsce, o pieniądzach, o codziennym radzeniu sobie, o aspiracjach, o dzieciach, mężczyznach, o społeczeństwie. W naszym spektaklu wszystkie one zostaną postawione przed niezwykłym wyzwaniem i niezwykłą szansą. Która z nich ją wykorzysta?
Grupa wiekowa: 16+
Czas trwania: ok. 60 minut
01.05.2023 poniedziałek | 16:30 | JCK Muflon
SMUTEK&MELANCHOLIA
Koło Naukowe AST we Wrocławiu
Smutek & Melancholia, reż. Bartłomiej Kalinowski, Koło Naukowe AST Wocław
Na postawie tekstu Bonna Parka oraz z wykorzystaniem tekstów Katarzyny Lewandowskiej
Reżyseria: Bartłomiej Kalinowski
Scenografia: Kinga Melka
Muzyka: Hubert Walkowski
Występuje: Katarzyna Lewandowska
Monodram "SMUTEK & MELANCHOLIA" stworzony na podstawie tekstu Bonna Parka o tym samym tytule, to próba wyrażenia doskwierającej codzienności osoby chorej na depresję wyartykułowana za pomocą pewnego rodzaju konwencji show z elementami kabaretowymi czy nawet stand-upowymi. Kolaż skrajnych nastrojów miesza się z problemami braku celowości w działaniu i bierności rujnującej życie podkreślając specyfikę żółwiego cyklu niemożliwego do przerwania. Czy jedyną opcją zakończenia spirali ponurej egzystencji jest ta ostateczna?
Grupa wiekowa: 15 +
Czas trwania: ok. 50 minut
01.05.2023 poniedziałek | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida
01.05.2023 poniedziałek | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida
W SIEBIE WSTĄPIENIE
Muzeum Pana Tadeusza & Teatr Układ Formalny
W siebie wstąpienie, reż. Marta Streker, koprodukcja Muzeum Pana Tadeusza i Teatru Układ Formalny
Reżyseria: Marta Streker
Tekst/dramaturgia: Ewa Mikuła
Scenografia: Katarzyna Leks
Kostiumy: Julia Kosmynka
Muzyka: Maciej Zakrzewski
Światło/projekcje: Klaudia Kasperska
Producent i kurator projektu: Paweł Zaręba
Obsada: Wiktoria Czubaszek, Paweł Palcat, Rafał Pietrzak
Produkcja: Muzeum Pana Tadeusza w koprodukcji z Teatrem Układ Formalny
Spektakl powstał we współpracy z Festiwalem Nowe Epifanie jako efekt Laboratorium Nowych Epifanii
„W siebie wstąpienie” to spektakl w reżyserii Marty Streker rozpisany na trzy głosy, przetkany popkulturowymi psalmami, zlepionymi z odłamów codzienności i kodów promocyjnych z supermarketu.Trójka bohaterów poszukuje sensu życiapomiędzy odgrzewaną zupą, a ekranem komputera. O czwartej nad ranem, gdy noc styka się z dniem, a życie ze śmiercią, przeżywają cyfrowe zmartwychwstania, jedzą instant wieczerzę i modlą się w Ogrójcu nad kubkiem kawy. Przez krótką chwilę mają szansę zadać ostateczne pytania. Skrajnie różne postaci splatają się w obraz zabieganej pop-duchowości, gdzie świętościmożnaszukać w publicznych toaletach, a rozpaczy w nigdy nieodczytanych wiadomościach. Gdzie trzeba walczyć, by choć na moment spotkać siebie.
Grupa wiekowa: 15 +
Czas trwania: ok. 85 minut
01.05.2023 poniedziałek | 20:00 | Sala Widowiskowa JCK
teksty: Tom Waits
tłumaczenie: Roman Kołakowski
muzyka: Kathleen Brennan, Tom Waits
aranżacje: Konrad Imiela, Adam Skrzypek
koncepcja scenografii i oświetlenia, kostiumy, wizualizacje: Agata Bartos, Konrad Imiela
fotografie: Łukasz Gawroński
światło: Przemysław Kobel, Jacek Bąk
dźwięk: Bartłomiej Góra
Konrad Imiela – śpiew, gitara akustyczna, instrumenty perkusyjne
Adam Skrzypek – kontrabas
WAITS 2022 to kilkanaście piosenek, do których Konrad Imiela wraca po ponad 25 latach.
– Piosenki Toma Waitsa zaśpiewałem po raz pierwszy w 1995 roku, na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej w recitalu „Rybi Puzon” w reżyserii Wojtka Kościelniaka. Na potrzeby tego spektaklu polskie teksty, na podstawie tłumaczeń Agnieszki Imieli, napisał Roman Kołakowski. W „Rybim Puzonie” grał kwintet Marcina Płazy z Adamem Skrzypkiem na kontrabasie.
Artysta wspomina, że był to spektakl, który otworzył przed nim wiele drzwi, dzięki niemu poznał kilka osób, z którymi później wielokrotnie spotykał się na scenie i poza nią, między innymi Adama Skrzypka. – Zauważyliśmy, że mamy ten sam puls, pewne rzeczy na scenie lub w studio nagrań dzieją się między nami podświadomie i intuicyjnie. Dlatego zdecydowaliśmy się na nagranie tej płyty w duecie. Te piosenki są niejako „mitem założycielskim” naszej przyjaźni. W życiu i w sztuce.
11 piosenek, 11 opowieści amerykańskiego twórcy, zmyślonych dziwnych historii, poetyckich obrazków, snów, niby podpatrzonych, podsłuchanych rozmów. – Na pewno nie chciałem tu naśladować Toma Waitsa – mówi Konrad Imiela. – Waits jest tak bardzo charakterystycznym wykonawcą, że gonienie go po jego śladach mija się z celem. Tych, którzy szukają tego zardzewiałego, brudnego, pokręconego, genialnego świata jego muzyki, odsyłam do jego płyt.
A tych, którzy chcą się zanurzyć w świecie oryginalnej poezji Waitsa, a jednocześnie są ciekawi kameralnych, minimalistycznych aranżacji i interpretacji, Konrad Imiela zaprasza wspólnie z Adamem Skrzypkiem i na koncerty, i do wsłuchania się w płytę.
02.05.2023 wtorek | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida
HIC SUNT DRACONES
Contrinuo Theatre w Malovice
HIC SUNT DRACONES, reż. Pavel Štourač, ContinuoTheatre w Malovice
TheatreContinuo
Autor: Pavel Štourač
Reżyseria: Pavel Štourač
Muzyka: Jakub Štourač
Scenografia: Helena Štouračová i Pavel Štourač
Kostiumy: Helena Štouračová
Światło: TomášMorávek
Gdzie wędrują wszystkie nasze myśli, kiedy zamykamy oczy w nocy? Kiedy wszystko, co jest niewyobrażalne na jawie, ożywa, a nasze ciała stają się już tylko materialne? Co się dzieje, gdy rano wychodzimy z naszych sypialni, zostawiając wszystkie te marzenia, lęki i ukryte pragnienia własnemu losowi?
Mówi się, że nie mamy jednego ja, ale kilka. W życiu codziennym te ja celowo pośredniczą i ograniczają się nawzajem, aby radzić sobie z codziennymi sytuacjami w społecznie akceptowalny sposób. Ale co się stanie, jeśli jedna z tych nieocenzurowanych jaźni zostanie wyzwolona od innych, autonomiczna? Krajobraz, w którym to wszystko się rozwija, jest niezbadanym terytorium, terra incognita.
Starożytni kartografowie twierdzili, że fantastyczne potwory i smoki żyły w niezbadanych obszarach świata. W „Hic SuntDracones” części ludzkiego ciała, przedmioty i materiały łączą się, tworząc niewyobrażalne krajobrazy, istoty i historie. Nie jest to jednak podróż w odległe regiony czy fantastyczne utopie, ale w głąb własnych umysłów i ukrytych zakamarków duszy.
Grupa wiekowa: 15 +
Czas trwania: ok. 60 minut
02.05.2023 wtorek | 19:30 | Sala Widowiskowa JCK
DEBIL
Teatr Odnaleziony
DEBIL, reż. Łukasz Duda, Teatr Odnaleziony (premiera jeleniogórska)
Tekst: Malina Prześluga
Reżyseria i scenografia: Łukasz Duda
Kompozycje i aranże: Piotr Warszewski
Muzyka: Piotr Warszewski - gitary/elektronika, Miłosz Andrzejewski - altówka, Mirosław Królak - bas, Piotr Jabłoński - instrumenty perkusyjne
Choreografia i ruch: Michał Misza Czorny
Wideo i opracowanie plastyczne - Magdalena Rzeszutek
Obsada:
Kuba - Łukasz Krupiński
Czerwone migdały: Klaudia Kręcisz
Niebieskie migdały: Jakub Mieszała
One czerwone: Anna Glasder, Natalia Karasiewicz
Wideo migdały: Członkowie Jeleniogórskiego Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa
Dźwięk: Robert Kuryś
Światło: Łukasz Izdebski, Łukasz Duda
Koordynator wspomagający: Anita Glasder
Produkcja: Teatr Muzyczny Capitol
Produkcja PPA: Grażyna Górka
Producent wykonawczy: Tududuevents, Jeleniogórskie Centrum Kultury
Premiera spektaklu miała miejsce w ramach 43.PPA Nurt Off, 29 marzec 2023, Teatr Muzyczny Capitol
Kuba ma czterdzieści lat i jest niepełnosprawny intelektualnie. Nie ma wstępu do świata naszych („naszych”?) spraw i prawd, my zaś nie mamy wstępu do świata jego („jego”?) przeżyć i wyobraźni. Uwikłanie Kuby w „normalne” życie to nie tylko aluzja do wielkiej literatury (wszak każda epoka ma swojego Myszkina); to także – a raczej: przede wszystkim – nośna metafora. Właśnie dzisiaj szczególnie mocno potrzebne nam jest poczucie wspólnoty, także tej mentalnej i ideowej. Kryzys migracyjny, pojawiające się coraz częściej populistyczne i nacjonalistyczne postawy oraz demonstrowane publicznie ksenofobiczne zachowania szeroko komentowane w mediach bez wątpienia odbijają się echem w świadomości części Europejczyków – piszą twórcy spektaklu opartego na „Debilu” Maliny Prześlugi. Konieczność przeciwstawienia się tym trendom poprzez propagowanie poczucia wspólnoty, tolerancji dla różnorodności, równości szans dla jednostek i społeczeństw jest oczywistym wyzwaniem dla wszystkich środowisk. Tytułowy stu_las to bezpieczna przestrzeń wypełniona muzyką. Jest ona odrębnym bohaterem tej historii – efektem zderzenia hermetycznego uniwersum Kuby z popkulturowym światem wykreowanym przez twórców spektaklu.
Grupa wiekowa: 15 +
Czas trwania: ok. 60 minut
03.05.2023 środa | 18:00 | Teatr im. C.K. Norwida
GUSŁA
Lubuski Teatr w Zielonej Górze
GUSŁA, na podstawie Dziadów Adama Mickiewicza, reż. Grzegorz Bral, Lubuski Teatr w Zielonej Górze
Reżyseria i choreografia: Grzegorz Bral
Kostiumy: Adam Łucki
Muzyka: Maciej Rychły
Pianino: Daniel Grupa
Skrzypce: Kosma Müller / Katarzyna Płaczek-Kaszyńska
Światła: Piotr Pawlik
Charakteryzacja: Maria Kaczmarowska
Asystent reżysera: Katarzyna Kawalec
Inspicjent: Agata Gargulińska
Obsada:
Guślarz – Aleksander Podolak
Sowa, Starzec – Elżbieta Donimirska
Aniołek – Katarzyna Kawalec
Widmo Pana – Radosław Walenda
Dziewczyna, Pasterka – Romana Filipowska
Widmo-Upiór – Paweł Wydrzyński
Kruk – Joanna Koc
Pustelnik – Daniel Zawada
Upiór – James Malcolm
Premiera: 15.01.2022 r.
„Gusła”, które miały premierę 15 stycznia 2022 roku na Dużej Scenie Lubuskiego Teatru to sceniczna odsłona spektaklu, który latem 2021 roku prezentowaliśmy w formie plenerowej w małych miejscowościach województwa lubuskiego.
Spektakl został przygotowany na podstawie II oraz fragmentów IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Twórca Teatru Pieśni Kozła we Wrocławiu dał się poznać jako reżyser, który w śmiały i nowatorski sposób eksperymentuje z muzyką, ruchem, głosem i tekstem. Widowisko w Lubuskim Teatrze ujmuje esencję mickiewiczowskiej magii i obrzędowości. Krótki, godzinny spektakl jest bardzo intensywny – każde słowo: mówione, krzyczane czy śpiewane ma w spektaklu swoje znaczenie, podobnie jak ruch, gest, a nawet kropla potu. Kostiumy nawiązują do strojów szamanów syberyjskich, odnoszą się do form plemiennych, przeniesionych na słowiański grunt kulturowy. Scenografia jest ascetyczna, przestrzeń aranżowana dodatkowo przez niezwykłe światło oraz delikatne zadymienie sceny, a wykonywana na żywo muzyka dopełnia całości. Dziewiątka aktorów wprowadza nas w świat rytuału, który fascynuje i pobudza wyobraźnię.
Grupa wiekowa: 15 +
Czas trwania: ok. 60 minut
kontakt do nas
organizator
Jeleniogórskie Centrum Kultury
1 maja 60 58-500 Jelenia Góra
nip: 611 24 27 913
tel. 75 64 23 880 / 881
fax: 75 64 23 882
ul. Bankowa 28/30
tel. 75 647 88 84